Högkonjunktur på Systembolaget
Systembolaget ökade sin försäljning under första halvåret i år. Största ökningen procentuellt stod alkoholfria drycker för: en uppgång med 17 procent, jämfört med i fjol. Vin ökade med 11,1 procent.
På tredje plats kom starköl med en försäljningsökning på 7,8 procent, sedan sprit med en ökning på 6,4 procent och sist cider/blanddrycker med 6,1 procent. Systembolaget lockade också fler kunder än i fjol; knappt 54 miljoner, motsvarande en ökning med 4,2 procent jämfört med 2008. -Systembolagets försäljning och antalet kunder ökar. Glädjande nog ökar inte den totala alkoholkonsumtionen enligt preliminära siffror från Stockholms universitet, som beräknar en nedgång med cirka 3 procent av den totala alkoholkonsumtionen för första kvartalet 2009, säger Systembolagets presschef Lennart Agén. Under första halvåret svarade drygt 65 procent av Systembolagets kunder att de ville behålla Systemet.