23948sdkhjf

Swedish Match säljer Sydafrikanskt bolag

Philip Morris köper Swedish Matchs sydafrikanska piptobaksverksamhet för 1,75 miljarder rand. Försäljningen är ett led i fokusering på rökfria produkter.

Swedish Match säljer sin sydafrikanska verksamhet, Swedish Match South Africa till Philip Morris International. Köpeskillingen uppgår till 1,75 miljarder sydafrikanska rand (1 rand=0,97 sek) SMSA är ledande i Sydafrika inom OTP (other tobacco products) och är marknadsledare inom produktkategorin piptobak med de kända varumärkena Boxer och Best Blend samt näst största aktör med varumärket Taxi inom produktkategorin nässnus. Under 2008 hade verksamheterna inom piptobak och nässnus en total försäljning på 687 miljoner ZAR. - Detta avtal med Philip Morris International är i linje med Swedish Match strategi att fokusera på rökfri tobak, cigarrer och tändprodukter. SMSA kommer att fortsätta att vara en stark aktör i Sydafrika och vi tror att PMI kommer att dra väsentliga fördelar av de etablerade och välkända varumärkena och dess engagerade personal” säger Lars Dahlgren, verkställande direktör och koncernchef för Swedish Match AB.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062