23948sdkhjf

Han har bygg­planer till max

Engagerad och lågmäld. Så kan man mycket kort sammanfatta vd:n för en av Sveriges mest snabbväxande byggvarukedjor, Byggmax. – Det var någon som kallade mig för en Byggmaxare i kostym för en tid sedan. Det är ett av de finaste epiteten jag fått under mitt liv, säger Magnus Agervald.

Magnus Agervald ger ett försiktigt intryck, han svarar tillmötesgående på frågor men tar inte initiativ till att spontanprata. Samtidigt verkar han ha siktet inställt rakt fram sedan länge. För andra året i rad klättrar han på tidningen Affärsvärldens lista över Sveriges mäktigaste under 40 år. Efter avslutade studier startade Magnus Agervald år 1999 företaget Icomera med tre kurskamrater. Företaget levererar internetuppkoppling till tåg och fick redan några år efter starten ett kontrakt med SJ som var värt 90 miljoner kronor. I dag har han sålt sin andel i bolaget men sitter kvar i styrelsen. Därefter klev han in i riskkapitalboalget IDI, Industrial development & investment, under tre år som konsult för att därefter byta arbetsgivare till konsultverksamhet inom McKinsey under fyra år. – Efter McKinsey gick jag till Byggmax som vice vd. Självklart fanns det en förhoppning om att jag skulle kunna kliva in i vd-rollen en dag. Ett och ett halvt år senare fick han chansen. Övergången gick successivt. – Jag fasades in i vd-rollen under min tid som vice vd. – Det är många likheter mellan att sitta som konsult och att sitta som vd. Båda uppdragen handlar om att utveckla människor, skillnaden är att som konsult jobbar man med utvecklingen under en kortare tid. Som vd har jag ett mer långtgående ansvar, säger han och förklarar att Byggmax har en intern anda som lyder ”En för alla, alla för en”. Kort sagt innebär det att anställda inom Byggmax ställer upp för sina kollegor både privat och inom arbetet, man är en ”Byggmaxare” helt enkelt. Magnus Agervald säger själv att han är engagerad, och att han tror att han uppfattas som en engagerad vd som är bra på att få kollegor att utvecklas. Mitt under intervjun ringer telefonen. – Det är dagis, jag måste ta det här, ursäktar han sig och försvinner en stund. – Min son har blivit sjuk, men hans mormor är ledig i dag så hon lovade åka och hämta honom. Magnus Agervald tycker att det går bra att kombinera familjelivet med vd-skapet: – Jag försöker alltid lämna min son på dagis på morgonen så får min fru hämta honom. Visst är jag borta en del eftersom jag reser i jobbet, men vi pusslar så gott det går. Hos oss är det på samma sätt som i alla barnfamiljer, säger han. Som vd för en av Sveriges största byggvarukedjor kan man tro att han har hemmasnickeri som en hobby. Men träning och golfbanan lockar mer än snickarlådan på fritiden: – Jag är rimligt händig. Jag har byggt en garderobsvägg hemma och hjälpt min pappa att bygga ett uterum, men jag är inte speciellt händig bara för att jag är vd för en byggvarukedja. En gång om året är alla anställda på huvudkontoret ute i någon av butikerna och jobbar. Magnus Agervald är dock ute flera gånger. Han tycker att det är viktigt att jobba ute i butikerna, att få veta vad som förenklar och vad som försvårar för medarbetarna. – Varuhusen är vår viktigaste verksamhet. Det är där vi möter våra kunder och det är där man kan förstå hur arbetet fungerar, vad som händer. Vi har öppnat många butiker och jag har inte hunnit med att jobba i alla butiker ännu, säger han. Bolaget omsatte 1,8 miljarder kronor år 2007, en ökning med drygt 30 procent mot 2006. En stor andel av ökningen härleds till att man haft en aggressiv expansionstakt av antalet butiker. Ikea är en förebild för företaget, och Magnus Agervald ser flera likheter. De är båda lågprisvaruhus med starka varumärken. Ikea har förändrat sättet svenskarna köper inredning på, Byggmax har förändrat sättet för privatpersoner att köpa virke på genom sina drive-in-butiker. – Vi jobbar också kostnadsmedvetet, till exempel har vi en inofficiell tävling där vi försöker att bo så billigt som möjligt när någon av oss bor på hotell i Oslo. Om fler länder finns med i planeringen kan han inte svara på nu. Byggmax tittar hela tiden på nya etableringar för varuhusen i befintliga länder, och även nya länder att etablera sig i. – Ska man se på Norden så är vi inte etablerade i Danmark eller på Island, så den expansionen är begränsad. Jag vet ärligt talat inte vilka länder som skulle vara aktuella i framtiden, säger Magnus Agervald. På den svenska marknaden tror han att det finns utrymme för mellan 60 och 70 butiker, i dag har Byggmax 27 varuhus i Sverige och 55 totalt i Norden. – Vi får se var vi är om några år, för Ikea tog det i alla fall 25 år att komma utanför Sveriges gränser. Byggmax är 15 år nu, och finns redan i tre länder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172