23948sdkhjf

Cloetta ökar försäljning och vill höja priser

Cloetta ökade under tredje kvartalet av sitt brutna räkenskapsår försäljningen av de egna varumärkena. Men till följd av separationen från Fazer sjönk omsättningen med 22 procent till 237 miljoner kronor. Och ytterligare prisökningar är att vänta

Rörelseresultatet försämrades med elva miljoner kronor till en förlust på åtta miljoner. Rensat från jämförelsetörande poster ökade försäljningen dock med 18 procent. Och rörelseresultatet blev två miljoner jämfört med tre samma kvartal förra året. – Försäljningen av Cloettas produkter har fortsatt att öka med ökad marknadsandel som följd, säger Cloettas vd Curt Petri. Men skilsmässan från Fazer påverkar negativt. – Resultatmässigt påverkas Cloetta också av ökade råvarukostnader, som under den senaste tiden stigit genom försvagningen av kronan, fortsätter Curt Petri. De prisökningar mot kund som genomförts har inte kompenserat för dessa kostnadsökningar, varför ytterligare prisökningar har aviserats. Cloetta har i tidigare prognoser flaggat för en negativ rörelsemarginal och en förlust för koncernen. Den goda försäljningsutvecklingen gör dock att läget är något ljusare. – Jag bedömer nu att helårets rörelseresultat, före kostnader för omstrukturering, kommer att uppgå till nära noll, säger Curt Petri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062