23948sdkhjf

Filippa K: "Lönsamheten kan dröja"

När Filippa K nyligen gjorde sin första inbrytning på USA- marknaden bedömdes San Francisco vara staden med bäst förutsättningar. Företagets grundare och kreativa ledare Filippa Knutsson framhåller att USA-satsningen kräver tålamod och att lönsamheten kan dröja.

– Vi var ytterst medvetna om att vår första Brand Store i USA skulle öppnas i en djup finanskris och inför en lågkonjunktur, säger Filippa Knutsson, och tillägger att denna typ av butik bygger man på lång sikt. Hon räknar inte med positiv avkastning under det första året. – USA är en mycket svår marknad även utan finanskris. Det tar tid att etablera ett nytt varumärke, och att bygga förtroende hos amerikanarna och få dem att bli lojala kunder. Hon tror att långsiktigt, tålmodigt arbete med hög kvalitet så småningom ska generera bra intäkter. Filippa Knutsson har varit mycket involverad i utformningen av butiken, som hon designat i samarbete med den svenska arkitektbyrån Aaro Arkitekter. – Vi har försökt göra om en gammal banklokal till en lugn och avslappnad miljö. Vi har hållit färgskalan på butiksinteriören lugn och behaglig, för att i stället låta våra kollektioner ”göra säljjobbet”. Hon berättar att beslutet att satsa på San Francisco fattades i samråd med företagets amerikanska distributör, Want Agency. Valet stod mellan Los Angeles och San Francisco, men i San Francisco, med sitt jämna klimat och med sin unga befolkning, bedömdes förutsättningarna vara bättre. Många människor i San Francisco-området arbetar inom finans- och it-sektorn. De är välbeställda och karriärinriktade. Butiken drivs på franchisebasis av ett amerikanskt bolag, Swimming Horses. Franchise­givare är Filippa K:s agent Want Agency. – Våra partners har ett starkt nät­verk och det är en stor tillgång i marknadsföringen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062