23948sdkhjf

Unibail-Rodamco bjuder in för dialog

I takt med lågkonjunkturen så blir allt fler lokaler tomma. Hyresvärdarna har nu börjat jobba på ett nytt sätt mot handlarna för att öka möjligheten att behålla så många hyresgäster som möjligt. – I dag krävs det att vi ger mer stöd än att vi bara hyr ut en lokal, säger Joost Bomhoff, tidigare ordförande i Unibail-Rodamco Europa.

Dagens Handel har tidigare skrivit om att attityden hos landets fastighetsägare mot handelns hyresgäster börjat mjukna något under våren. Unibail-Rodamco är ett av de fastig­hetsbolag som sedan länge jobbat med att bygga relationer med sina hyresgäster. – Våra hyresgäster ser oss som affärspartners snarare än bara hyresvärdar, och så vill vi ha det, säger Joost Bomhoff. Han var en av deltagarna när Unibail-Rodamco nyligen öppnade sitt huvudkontor i Täby för en träff mellan fastighetsägaren och dess hyresgäster i Sverige. Träffen syftade till att både presentera Unibail-Rodamco och fastighetsägarens projekt närmare, men också för att få träffa hyresgästerna under mindre affärsmässiga former. Närmare ett 70-tal handlare hittade till träffen som Unibail-Rodamco anordnade i egna lokaler. – Det ligger i vårt eget intresse att våra kunder har det så bra som möjligt och att de gör så bra affärer som möjligt. Vi tjänar inget på att de försvinner ur våra fastigheter, säger Joost Bomhoff. Han berättar att Unibail-Rodamco jobbar lika mycket med att hyra ut ytor som att hjälpa handlarna till bättre affärer genom att bland annat analysera affärsidén eller att byta läge på butiken om man tror att ett varumärke säljer bättre i ett annat läge. Möten med fastighetsägarens hyresgäster arrangeras årligen i de länder där Unibail-Rodamco finns, men det var första gången man anordnade en träff i Sverige. – Jag är glad över att intresset är så stort. Dessutom är det kul att träffa våra kunder på ett mer lättsamt sätt än bara då vi för förhandlingar, säger Lars Johansson, vd för Unibail-Rodamco i Norden. Han tror att samspelet mellan hyresgäster och hyresvärdar är det viktigaste för att få ett bra klimat i en galleria och att fastighetsägarna måste ha ett förtroende från början hos sina butiksgäster: – Har man inte redan börjat bygga relationer med sina kunder så är det mycket svårt att börja nu mitt i lågkonjunkturen. Man måste ha börjat långt tidigare för att ha förtroendet hos sina hyresgäster, säger Lars Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094