Rosa Lördag: Med en utsliten bh kommer man långt
– Med eldsjälar som verkligen vill göra en insats och en bra idé kan man åstadkomma mycket även på mindre orter, säger Fredrik Ekblad, sekreterare i Ystads Köpmannaförening. Inför fjolårets Rosa Lördag uppmanades alla kvinnor i Ystad att lämna in sina utslitna bh:ar i rosa lådor utplacerade i butiker runt om i staden. För varje insamlad bh skänkte Ystads banker och arrangören Ystads Köpmannaförening tillsammans 20 kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Responsen var fantastisk och insamlingen fick stort genomslag i medierna. – Vi insåg tidigt att det kunde bli en bra grej då de lokala medierna var snabba med att uppmärksamma evenemanget. De skrev förhandsartiklar om bh-insamlingen vilket säkert bidrog till uppslutningen. När insamlingen var över hade omkring 1 500 bh:ar samlats in – inte illa med tanke på Ystads storlek med 17 000 invånare, berättar Fredrik Ekblad. Föreningen smyckade centrumet med stora rosa band och bh:ar. Handlarna dekorerade sina skyltfönster rosa, sålde rosa band och hade rosa erbjudanden. En konstauktion med verk skänkta av lokala konstnärer och konsthantverkare anordnades också. Insamlingen och försäljning av rosa band gav totalt 70 975 kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Att Ystad köpmannaförening skulle bli utnämnda till ”Bästa Rosa Lördag arrangör 2008” vågade Fredrik Ekblad aldrig hoppas på. – Det finns så många kreativa cityföreningar, köpcentrum och handlare i vårt land. Men vi har visat att även en liten stad, med en i princip obefintlig budget, kan ro i land en omfattande insamlingskampanj. – Det svåra är inte att kläcka kreativa idéer utan att verkligen få dem genomförda. Den ideella insatsen är helt avgörande för att projektet ska lyckas. Vårt bidrag byggde helt på ideella krafter och en äkta vilja att göra en insats.