23948sdkhjf

Hektisk midsommarhelg väntar handlarna

Midsommarhelgen är en av årets största mathelger och för landets dagligvaruhandlare är dagarna kring midsommar hektiska. Enligt en undersökning som Svensk Handel gjort märks ingen lågkonjunktur bland konsumenterna.

Svensk Handel har frågat 1 200 handlare och 1 000 konsumenter om deras planer i samband med helgen. Undersökningen visar att sex av tio svenskar kommer att fira midsommar hemma och en fjärdedel reser till landet. Någon lågkonjunktur märks inte bland konsumenterna inför årets midsommarhandel, enligt Svensk Handels pressmeddelande. – Hela 88 procent som svarat säger att de inte kommer att ändra sina inköp under midsommar på grund av det ekonomiska läget, säger Linda Hedström, vikarierande pressansvarig på Svensk Handel. Midsommarveckan innebär för dagligvaruhandeln en ökad försäljning med i snitt mellan 15 och 20 procent jämfört med en vanlig vecka. Midsommar är tillsammans med jul och påsk årets stora mathelg. Under själva midsommarafton håller knappt hälften av handlarna, eller 46 procent, stängt. Vanligast är det att butiker inom sällanköpshandeln håller stängt. Inom sällanköpssegmentet planerar två av tre, eller 66 procent av butikerna, att ha stängt på själva midsommarafton. Motsvarande siffra inom livsmedelshandeln är 11 procent. Dagen efter midsommar tar landets handlare det lugnare. 93 procent av handlarna inom sällanköpsvaruhandeln uppger att deras butiker kommer att vara stängda på midsommardagen, medan 35 procent av livsmedelsbutikerna kommer att ha stängt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093