Apoteket kampanjar för husdjuren
Inför ett pressuppbåd på Skansenakvariet i Stockholm visade Apoteket upp nya produkter för djurhälsa, presenterade sommarens tv-kampanj, och berättade om resultatet av en ny stor husdjursundersökning som Apoteket tagit fram. Undersökningen visar att husdjur är en viktig del av många familjer. Det finns 729 000 hundar, 1,2 miljoner katter, och 283 000 hästar i Sverige. En majoritet av djurägarna, 79 procent, betraktar sin hund, katt eller häst som en familjemedlem. Eva Fernvall framhåller att djurprodukter är en växande marknad, som i dag omsätter närmare 800 miljoner kronor, inklusive djurprodukter för lantbruk. Apoteket har fört djurmedicin i många år, men på senare tid har fokus ökat på hälsoprodukter för djur, som halsband med lugnande doftämnen för hundar, eller kattgodisfyllda lekbollar, som stimulerar katten att leka naturligt även inomhus. I Sverige finns det 110 apotek med personal specialiserad på djursortimentet. - En målsättning är att öka kunskapen hos kunderna, och att serva dem med bra djurhälsoprodukter, så att de inte behöver ta sitt djur till veterinären för smärre åkommor, säger Eva Fernvall. Mask, fästingar, och sår är vanliga problem hos svenska husdjur. Men de har också vällevnadssjukdomar som beror på fel kost och brist på motion. - Precis som människor lider husdjuren av övervikt och ledbesvär, säger Eva Fernvall. Den stundande avregleringen ligger enligt Eva Fernvall inte bakom sommarens husdjurskampanj. - Den är en del i vårt rullande kampanjarbete. Satsningen på djurhälsa är snarare ett sätt för oss att profilera oss mot dagligvaruhandeln, där det finns aktörer som blivit duktiga på djur, och mot de alltmer professionella zoobutikskedjorna.