Småföretagen – nätets vinnare
Posten AB presenterade i dagarna femton av Sveriges mest snabbväxande e-handlare. Av de 15 företagen är det tydligt att det är små nischade företag som går framåt, även i lågkonjunkturen. – Internet har en enorm potential. Räckvidden på nätet är närmast oändlig och det går att nå lönsamhet med ett smalt koncept som troligen inte hade fungerat i en vanlig butik. Vi möter dagligen e-handelsföretag som har nått framgång med vitt skilda förutsättningar och som dessutom har vuxit kraftigt de senaste åren, säger Anders Holm, chef för Posten Logistik i Sverige. En av orsakerna till den kraftiga ökningen för många små nischföretag, och för större företag, är den låga kronan som lockar utländska konsumenter till att hitta svenska butiker. Samtidigt gör lågkonjunkturen att många svenska kunder lockas till nätet för att hitta prisvärda produkter. – Kronfallet gör att många utländska kunder väljer att handla på svenska sajter. Samtidigt måste man komma ihåg att de små företag som växer kraftigt i dag inte har samma försäljningssiffror att ta hänsyn till som stora företag, därför blir deras ökningar procentuellt mycket stora, säger Bo Lindell.