23948sdkhjf

Hobbyn blev heltidsjobb

Mellan 2007 och 2008 växte webbutiken Kakburken med 60 procent. I dag har företaget 10 000 kunder, varav många återkommer, ibland fler gånger per månad. – Kunderna gillar oss för vi har en enkel hemsida, ett stort utbud och klara besked om vad totalkostnaden blir, säger Camilla Wallgren Sala, som grundat och driver Kakburken.

Kakburken är ett av de företag som Posten i sin sammanställning 15 snabbväxande e-handlare räknar som just snabbväxare. Det är ett nischföretag med baktillbehör för privatpersoner och man säljer allt från kakformar i form av lokomotiv eller slott till böcker med dekorationstips för kakor. – Jag ville först sälja baktillbehör som en hobby men efterfrågan blev så stor att jag nu har det som heltidsjobb. Nästa steg är att skaffa större lagerlokaler, säger Camilla Wallgren Sala. Under 2008 hade Kakburken 200 000 unika besökare och kunderna finns över hela världen. Trots att sajten endast finns på svenska så vänder sig kunder från övriga Norden, Italien, Frankrike, Grekland, och Malaysia till det svenska företaget för bakformar. – De kunder som inte kan svenska får hjälp ändå, de brukar be om hjälp med beställningen eller så mejlar de en order, säger Camilla Wallgren Sala. Att översätta sidan till engelska är inte aktuellt just nu. En anpassning av sajten till andra språk skulle också kräva att man tar hänsyn till konsumentköpsregler i andra länder. Dessutom är konkurrensen i andra länder inom om­rådet baktillbehör större än i Sverige. Lågkonjunkturen har hittills inte fått kunderna att låta bli att handla. I stället upplever Camilla Wallgren Sala att fler kunder väljer att handla av henne när ekonomin blir mer knaper. – Kunderna vill gärna unna sig det extra, och om man tidigare har köpt en dyr tårta så väljer man kanske nu att baka den själv. Maj månad är historiskt vår bästa försäljningsmånad, och i år har vi slagit säljrekord under maj, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096