Reklam avgörande för nya apotek
Anderas Rosenlund , informationsdirektör på Kronans Droghandel som är en av storspekulanterna på de apotekskluster som ska säljas, säger till Dagens Industri att företaget kommer att satsa på mer marknadsföring. – Självklart kommer vi att satsa på marknadsföring om vi köper apotek. Vi ska visa att vi är en trovärdig och ansvarsfull aktör. Även Apoteket kommer att satsa mer på markandsföring i framtiden för att bygga varumärket. Dessutom kommer de som tillverkar preparat för apoteksmarknaden att behöva marknadsföra sig mer eftersom konkurrensen inte ger utrymme för hyllvärmare. – Tillverkarna får jobba hårdare för att få plats i Apotekshyllorna, och det kommer krävas att de gör mer reklam för sina produkter. Hyllvärmare åker nog snabbt ut, säger Jonas Nylander, grundare av reklambyrån Nightingale som specialiserar sig på marknadsföring mot hälsa och läkemedel.