23948sdkhjf

Heart of Brands ser positivt kassaflöde i år

För det första kvartalet som sträcker sig mellan januari till mars redovisade Heart of Brands ett förbättrat resultat jämfört med samma period förra året. Men företaget redovisar fortfarande ett minusresultat om närmare fyra miljoner kronor.

Resultat före skatt för perioden uppgick till -3,9 miljoner kronor (-4,0). Nya styrelsemedlemmar och en ny vd utsågs i samband med en extra bolagsstämma den i slutet av mars. Under våren, efter periodens utgång, har Heart of Brands jobbat med en nyemission och med att renodla varumärket. – Heart of Brands affärsidé har varit att samla många varumärken inom konfektion under ett och samma tak och därmed bilda ett modehus. Som ny vd i bolaget sedan mars månad, kan jag konstatera att det inte har någon bäring idag då bolaget har gjort stora förluster och under en längre tid haft en ansträngd likviditet. Detta i kombination med rådande konjunkturläge. De varumärken bolaget nu väljer att koncentrera på (POUR, Gul&Blå och Puss&Kram) är mycket starka och har en historia som gör det möjligt att med relativt små medel öka omsättningen och lönsamheten, både inom en snar framtid och under många år framöver, skriver Mats Johansson, vd sedan mars i en kommentar. Vidare skriver han att han och styrelsen tror på att företaget kommer att ha ett positivt kassaflöde under slutet av 2009 och lönsamhet under 2010. Heart of Brands likviditetssituation är idag ansträngd och bolaget genomför en riktad nyemission till bolagets befintliga aktieägare som vid fullt tecknad tillför bolaget 5,1 miljoner kronor före emissionskostnader. Enligt ett pressmeddelande så meddelar Heart of Brands i dag att vd Mats Johansson tecknat sig för 300 000 aktier i bolagets pågående nyemission. – Vi har skapat kostnadseffektivitet i bolaget. I kombination med starka varumärken och bra orderingång, känns framtiden riktigt spännande, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064