23948sdkhjf

Färre konkurser i maj - men handeln hårt drabbad

Antalet konkurser fortsatte att öka under maj månad, men dock inte i lika snabb takt som under årets inledande månader. Dock ökar antalet företag med betalningsproblem, vilket i höst kan leda till en ny konkursvåg.

Det var andra månaden i rad som ökningstakten minskade något, under maj stannade den på 23 procent. Hittills i år har antalet konkurser ökat med 45 procent vilket är en minskning från årets inledande första kvartal då en ökning på 51 procent uppmättes. Under maj månad gick 603 företag i konkurs, en ökning med 147 stycken eller 32 procent jämfört med samma månad 2008. – Det är dock alldeles för tidigt att blåsa faran över. Fortfarande är många företag pressade av den minskade efterfrågan som lågkonjunkturen för med sig. Tendenserna till överetablering finns kvar i många branscher och regioner och någon tydlig konjunkturförbättring är ännu inte i sikte, säger UC:s marknadschef Roland Sigbladh. Värst drabbade vad gäller konkurser är handeln och bygg- och tjänsteföretag. – Dessa tre branscher står även för flest konkurser antalsmässigt sett till hela året, vilket beror dels på dessa branschgruppers numerära storlek, dels på att många detaljister tvingas slå igen nu när konsumtionsmönstren ändras på grund av de dåliga tiderna, säger Roland Sigbladh. Inom detaljhandeln ökade konkurserna med 61 procent mellan januari och maj i år jämfört med samma period förra året. Det innebär att 469 detaljhandelsföretag gick i konkurs under perioden, jämfört med 292 under perioden förra året. Sett till partihandeln ökade antalet konkurser något mindre än inom detaljhandeln. Under årets första fem månader ökade antalet konkurser med 301, från 195 samma period förra året. Det innebär en ökning på 54 procent. Samtidigt får allt fler företag betalningsproblem, vilket tillsammans med de nu aktuella konjunkturprognoserna talar för fortsatt stigande konkursnivåer i höst. – Detta talar för att vi med all sannolikhet får se fortsatt höga konkursökningstal under sommaren och hösten. En betalningsanmärkning kan i vissa fall bero på ovilja att betala en faktura, av en eller annan orsak, och i undantagsfall på slarv. I de allra flesta fall indikerar den dock ett reellt och akut likviditetsproblem, vilket också är den vanligaste orsaken till att ett företag försätts i konkurs. Vikten av att noga kontrollera och löpande följa upp såväl nya som gamla ”kända” kunder är stor i tider som dessa, säger Roland Sigbladh.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078