Männen flitigaste nätköparna
Sextio procent av de som handlar varje månad är män och det de flesta köper över nätet är biljetter till bio och konserter. Därefter kommer böcker, tidningar och prenumerationer liksom resor. Övernattning och hotellnätter är den fjärde största kategorin. Därefter följer hemelektronik samt kläder, skor och accessoarer. Viktigaste orsakerna till att man väljer nätet som inköpsställe är tillgänglighet, närhet, öppettider, snabba leveranser och att slippa besöka en fysisk butik. Frågorna har ställts till 1 500 personer av Centrum för konsumtionsforskning vid Göteborgs universitet på uppdrag av Konsumentverket. Undersökningen visar också att fler män än kvinnor söker information om varor och tjänster på webben, men att då det kommer till information om miljö- och rättvisemärkning och produktinnehåll så är det kvinnorna som dominerar. Av dem som väljer bort nätet som inköpsplattform så är den största anledningen att man vill kunna se och känna på varan innan man köper den, dessutom är personlig kontakt med butikspersonal viktig. Krångliga hemsidor skrämmer också iväg en hel del köpare.