Tre procent av försäljningen försvinner
Enligt Global Retail Loss Prevention Survey, en ny undersökning från revisionsföretaget KPMG, uppskattas svinnet i svensk detaljhandel till tre procent av den totala försäljningen årligen. Ser man bara till försäljningen under december 2008 så innebär det att varor för närmare två miljarder kronor försvann under en enda månad. Omsättningen inom svensk detaljhandel 2008 landade på 587 miljarder kronor. En fjärdedel av svinnet beror på interna stölder, ytterligare en fjärdedel kommer från externa stölder. En tredjedel av svinner beror på bristfällig varuhantering eller processhaveri som leder till felräkning och närmare 12 procent beror på bedrägerier mellan leverantör och kund. – Många handlare fokuserar främst på att minska stölderna, men den enskilt största källan till svinn är ofta en bristfällig process för hantering av varorna. De vanligaste sätten att försöka minska svinn är genom att utbilda personalen, men även investering i teknologi och ökad säkerhet i butiken är vanliga åtgärder, Björn Hallin, branschansvarig för detaljhandel på KPMG. Av de tillfrågade företagen uppger 90 procent att förebyggande arbete mot svinn är en prioriterad styrelsefråga. Samma antal företag globalt uppger också att de har en skriftlig policy för att minska svinnet. Åtta av tio företag har speciella resurser för att bevaka och utvärdera svinnet i företagets verksamhet. Samtidigt visar också undersökningen att det i många fall är oklart vem som har ansvaret för att komma till rätta med svinnet. KPMG:s undersökning visar att ansvaret kan ligga hos 21 olika positioner inom ett företag, allt från lagerchef till vd.