Handelns framgångar på börsen väcker hopp
2007 blev också ett rekordår för många av detaljhandelsföretagen på börsen. Odd Molly, som noterades på sommaren, kunde uppvisa en kursuppgång på 210 procent, Wesc 96 procent och Björn Borg 47 procent. Men även flera av de gamla börsrävarna bland handelsföretagen hade rekordökningar. Börshaussen fortsatte under 2008 för att, när den globala finanskrisen slog till under hösten, störtdyka. Konsumenterna blev försiktigare med att shoppa kläder, skor och heminredningsprylar, det var åtminstone vad marknaden ansåg och de tidigare så högt värderade detaljhandelsaktierna tappade snabbt i värde. Men nu börjar tron på handelsföretagen åter att öka och kurskurvorna pekar åter uppåt. Åtta av tio detaljhandelsanknutna börsbolag har haft en positiv kursutveckling sedan årsskiftet. Nästan var tredje kan visa på en börskurs som ökat mer än 50 procent. Det ser ljust ut för handelsföretagen på börsen, även om man har en bit kvar till de tidigare rekordnivåerna. Enligt analytiker och detaljhandelsexperter ser marknaden nu med tillförsikt på handeln. Att det inte spås bli något riktigt uppsving under resten av 2009 spelar ingen roll, nu tror man på 2010. De omstruktureringar och ledningsbyten som flera företag tvingats till under de senaste åren har också haft en positiv inverkan, det ger framtidshopp även för butikskedjor i tuffa positioner. Mer positiva signaler från USA gör också marknaden mer optimistisk och gör att den nu vågar satsa på den svenska handeln igen. Någon större rusning till börsen kommer vi nog inte få se än på ett tag. Men om den positiva utvecklingen fortsätter i samma takt och om handelsföretagen fortsätter att sköta sina kort väl så kanske kön av detaljhandelsföretag som knackar på börsens dörr åter börja ringla sig lång.