Bra börsvår för handelns bolag
Kursmässigt har detaljhandelsbolagen gått bra sedan årsskiftet. Totalt har 56 av de 67 detaljhandelsanknutna börsbolag som Dagens Handel bevakar, haft en positiv utveckling från årsskiftet fram till den 14 maj. En handfull av företagen har haft en kursutveckling på över 100 procent sedan årsskiftet och fler än 20 bolag på över 50 procent. – I dag reflekterar inte marknaden över den kommande höstens utveckling med ökad arbetslöshet. I stället handlar man efter vad man tror på år 2010, säger Rolf Karp. Orsaken till att börsen vänt upp i vår är att man nu ser en ljusning i den inbromsning som varit. Signalerna från USA är aningen mer positiva än förväntat och man tror att USA nått botten i konjunkturen. Det gör att företagen blir något mer optimistiska. Hela förra året präglades av oro för den kommande lågkonjunkturen med en dalande utveckling för detaljhandelns börsbolag som följd. – Handelns aktier gick kraftigt ner under 2008 och kurserna har inte hämtat sig sedan dess. Vårens uppgång kan vara en effekt av det, säger Rolf Karp. Bland andra Retail and Brands backade med 90 procent under 2008 men har hämtat sig i vår, dock inte alls till utgångsnivån vid förra årsskiftet. Då stod aktien i drygt 40 kronor. Som en av årets kursraketer i år står den nu i runt sex kronor. Samma sak gäller årets kursraket New Wave Group som fallit från närmare 70 kronor den 1 januari 2008 till dagens 17 kronor den 14 maj. Handelns Utredningsinstitut, HUI:s, vd Lena Larsson konstaterar att många detaljhandelsföretag har drabbats av nedgång. – De som nu visar stigande aktiekurser ligger ändå på låga nivåer i relation till tidigare värden. Aktieuppgångarna kan bero på både ökad försäljning och vad som händer inom bolagen, som exempelvis omstruktureringar eller en ny ledning, säger hon. Även Rolf Karp nämner ledningsförändringar som orsaker till att bland andra Hemtex och New Wave Group, två av de bolag som toppar Dagens Handels lista över dem som haft den bästa kursutvecklingen under den första delen av 2009, haft en positiv utveckling. – De bolag som nu ligger i toppen hoppas på förändringar. För New Wave Group spelar det stor roll för marknadens tro på bolaget att grundaren Torsten Jansson nu kommer tillbaka som vd och inte bara som styrelseordförande, säger Rolf Karp. Långt upp på listan över handelsföretagens kursutveckling återfinns en mängd sällanköpsaktörer. – Exempelvis Odd Molly är ett företag som gått bra hela tiden genom sin nisch med lite annorlunda kläder, säger Lena Larsson. En annan sällanköpsaktör som hamnar högt på listan är vitvaruföretaget Tretti: – Tretti säljer vitvaror på nätet och det är lite dubbeltydigt: Å ena sidan ökar näthandeln stadigt, men försäljningen av kapitalvaror går ner i sämre tider. Å andra sidan behöver man snabbt en ny disk- eller tvättmaskin om den gamla går sönder, tror Lena Larsson. Ser man på hur krisen i början av 1990-talet utvecklade sig för handeln så finns paralleller med dagens utveckling. I ett första skede så försvinner små oberoende butiker och leverantörer från marknaden, därefter drabbas mindre kedjor. – Heart of Brands har haft en negativ utveckling under våren. Det är ett tydligt exempel på just oberoende och små aktörer som nu har det tufft med bland annat brist på kapital. I dag ser vi att marknaden nått till steg två där etablerade kedjor drar ner, som Hemtex som minskar sitt butiksbestånd. Efter en lågkonjunktur så drabbas handeln av ett slags temporärt oligopoltillstånd där de stora har slagit ut de små och blir ännu starkare, säger Rolf Karp.