23948sdkhjf

I lågkonjunktur byggs varumärken

Att utnyttja ekonomiska svackor för att bygga sitt varumärke är det bästa man som handelsföretag kan göra under en lågkonjunktur.

Handelsföretag drar ofta ner på marknadsföringen när tiderna är sämre, och prioriterar säljstimulerande åtgärder framför varumärkesbyggande. Intresseföreningen Sveriges Annonsörer startar nu en kampanj som bygger på Handelprofessorn Michael Dahléns forskning kring hur företagen bäst klarar sämre tider. Uppmaningen till svenska handlare är: tänk tvärtom! Under första kvartalet i år sjönk medieinvesteringarna i Sverige med 14 procent, jämfört med samma period förra året. Detta enligt IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik). Många företag, inte minst inom handeln, ser reklaminvesteringar som något att spara in på när intäkterna viker. Varumärkesbyggande annonsering får vika för mer säljstimulerande åtgärder, i ett försök att i alla fall hålla uppe försäljningen. – Det är helt fel tänkt, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, till Dagens Handel. – Problemet är ju att det finns mindre konsumtionsutrymme, och då är människor inte så mottagliga för köpuppmaningar. Den senaste forskningen visar att företagen i stället bör satsa på lojalitetsskapande och varumärkesbyggande när tiderna är sämre. I en lågkonjunktur är det lättare att synas. När tiderna sedan blir bättre är det dags för säljstimulerande åtgärder. Då kan man skörda frukterna av det långsiktiga arbete som lagts ner under lågkonjunkturen. Sveriges Annonsörers kampanj kommer att pågå under hela sommaren. Den består av helsidesannonser som är kreerade av Forsman & Bodenfors tillsammans med Sveriges Annonsörer. Annonserna kommer att publiceras bland annat i landets största dags- och affärstidningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062