Mat på nätet ökar – men långsamt
Trycket på att kunna köpa mat över nätet ökar. Fristående matservice.se har nyligen öppnat på sin andra marknad efter Sundsvall, Göteborg, och Coop har sin satsning mataffären sedan snart ett år tillbaka. Matservcie.se hoppas kunna öka sin omsättning i år till 100 miljoner kronor, från 27 miljoner kronor förra året. Men det går långsamt med fler aktörer på nätet. – När vi pratar med människor på stan stöter man fortfarande på argumentet att folk gillar att gå i butiker och handla. Det är kul ibland, men att bära mjölk, läsk och socker är egentligen aldrig roligt. Det handlar mycket om att förändra ett beteende, för behovet finns. Efter att handlat tre gånger är man oftast fast, säger Rolf Bäck, vd för matservice.se till Svenska Dagbladet Näringsliv. På HUI, Handelns Utredningsinstitut finns det inga samlade siffror för livsmedelsförsäljningen över webben ännu. Jonas Arnberg, som är analytiker tror att det fortfarande rör sig om väldigt lite pengar. – Jag tror att konsumenten är redo men det bygger på att priset är rimligt. Frakten ligger på 100 kronor men sedan verkar man lägga lite på varorna också. Att skicka tunga grejer med låga marginaler samtidigt som någon ska vara hemma när man kommer med det är något som man behöver ta extra betalt för att få till, säger han till tidningen.