Göteborgs märker ingen kris
Göteborgsgallerian Nordstan klarar sig bättre i krisen än många andra shoppingcentrum. Omsättningen ökade under årets första kvartal. - Vi var lite oroade över första kvartalet. Men glädjande nog för Nordstan ökade omsättningen med 2,9 procent, säger marknadsdirektören Anders Larsson till Göteborgs-Posten. Förra året var Nordstan Europas mest besökta köpcentrum med över 35 miljoner besökare. Under 2008 shoppade man för totalt 3,2 miljarder kronor i gallerian. Men Nordstan spiller också över på andra handelsområden i Göteborg. - City är motorn för all handel i Göteborgsregionen, och man har jobbat hårt med att bygga vidare på de befintliga handelstråken och göra dem starka. Det gör att de står pall för en vikande försäljning, säger Magnus Kroon, ansvarig för handelsutveckling på Svensk Handel till tidningen. Och det satsas stort på shopping i hela Göteborg. Av de pengar turisterna gör av med då de besöker staden går majoriteten rakt ned i handlarnas kassor. Nu hoppas man på ett tiotal stora etableringar som ska locka fler shoppingturister till Avenyn för att göra gatan mer attraktiv. Klart är i alla fall att man vill ha handel som skiljer sig från de stora galleriorna inne i stan. Även småetableringar är välkomna. - Ur näringslivssynpunkt är turismen och handeln en jättestrategisk näringsgren för Göteborg. Den sysselsätter över 30 000 personer. Och i andra stora städer där industrier har lagt ner, som Manchester till exempel, har handeln och turismen blivit oerhört viktig, säger Roger Strömberg på Business Region Göteborg.