23948sdkhjf

Lyx vinner på konjunkturen

Lyxiga eller dyra varumärken, som Rolex, Marlboro och Johnnie Walker, stärker sina varumärken och därmed värdet på varumärkena under sämre tider. Det visar en undersökning från Ogilvy och Millward Brown.

Det är den årliga undersökningen från varumärkesspecialisten Millward Brown och reklamnätverket Ogilvy som visar att starka och lyxiga varumärken blir än starkare i dåliga tider. Mode- och tobaksmärket Marlboro ökar exempelvis värdet på sitt varumärke med 33 procent till 400 miljarder kronor. Sprittillverkaren Johnnie Walker ökar värdet på sitt varumärke med 42 procent och Kroenenburg 1664 ökar sitt värde med 41 procent. Klocktillverkaren Rolex ökar sitt varumärkesvärde med 35 procent. Mätningarna jämför värdet samma tid förra året. – Vårt behov av belöning och tröst är stort i en lågkonjunktur vilket är en förklaring till att sprit- och tobaksmärkena stärkts. Vi kan tydligt se att människor gör fler saker hemma istället för att gå ut och roa sig, och då tenderar de att använda till exempel vin som vardagslyx och belöning, säger Björn Söderlin, Sverigechef för Millward Brown till Dagens Industri. På listan finns H&M och Ikea som enda representanter för svenska bolag. H&M stärker, enligt årets undersökning, sitt varumärke med åtta procent och hamnar på en total 58:e plats. Varumärket värderas till 100 miljarder kronor. Ikea tappar däremot i värde och värderas till totalt 54 miljarder kronor. En av orsakerna till detta är att stora shoppingutflykter undviks av människor i lågkonjunkturer, eftersom man är oroad över att handla för mer än vad man tänkt sig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094