Krisen har nått sportbranschen
Krisen har nu nått sportbranschen. Det visar en sammanställning som tidningen Sportfack har gjort av flera stora sportföretags kvartalsrapporter. Adidas känner på allvar av den ekonomiska krisen och företagets försäljning minskade med 1,7 procent till 27,6 miljarder kronor och vinsten sjönk med hela 97,6 procent. Från 1,8 miljarder kronor till 43 miljoner kronor. För Puma har tillväxttempot mattats betydligt. För årets första kvartal blev tillväxten 3,6 procent och försäljningen 7,5 miljarder kronor. Endast ett företag går mot strömmen och redovisar en 30-procentig tillväxt och dubblerad vinst. Det är danska Hummel som redovisade en ökad försäljning med runt 30 procent till över en miljard kronor. Vinsten steg från 20 till 39 miljoner kronor. I sammanställningen ingår företagen Adidas, Puma, Hummel, Crocs och Head.