Björn Borgs kläder heta i lågkonjunkturen
Rörelseresultatet ökade med 3 procent till 37,6 miljoner kronor (36,5) och hela koncernens nettoomsättning ökade med 19 procent till 164,7 miljoner kronor (138,7). – Utvecklingen under första kvartalet visar att vi trots en fortsatt svag och osäker marknad möter ett intresse för varumärket. Vi påverkas samtidigt positivt av starka valutaeffekter detta kvartal. I den strategiöversyn som vi genomfört under våren ser vi starka förutsättningar för vår nya vision – ”to become the champion of fashion underwear”. Det ska vi bli genom att vara kreativa och innovativa när det gäller vårt utbud av underkläder men också genom att bidra till att skapa lönsamhet för våra distributörer och återförsäljare”, säger Arthur Engel, vd för Björn Borg i en kommentar till rapporten. Björn Borg-koncernen äger och driver nio butiker på den svenska marknaden, företaget driver också två outlet-butiker. Inga nya butiker öppnades under det första kvartalet 2009. Vid periodens slut uppgick därmed antalet Björn Borg-butiker till 44 (36), varav 11 (10) egna.