23948sdkhjf

E-handeln över 21 miljarder i år

E-handeln växer vidare. Under det första kvartalet i år så ökade e-handeln med 7,9 procent jämfört med första kvartalet 2008.

Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 21,5 miljarder under 2009. E-handeln skulle därmed utgöra 4,2 procent av försäljningen i den totala detaljhandeln. En av de orsaker som gör att e-handeln fortsätter växa är konsumenternas prismedvetenhet och att utländska konsumenter väljer att handla från svenska e-butiker när kronkursen sjunker. – Trots lågkonjunkturen fortsätter ökningen av inköpen på nätet. Samtidigt blir vi mer priskänsliga och använder nätets olika prisjämförelsetjänster mer nu än för ett år sedan. För företagens del innebär den ökade priskänsligheten att många nu skruvar ner sina marginaler för att vara fortsatt konkurrenskraftiga, säger Per Mossberg, kommunikationsdirektör på Posten. Nästan åtta av tio konsumenter, eller 77 procent, tror att de kommer att handla på internet under det kommande halvåret. Däremot minskar företagens optimism något. Det visar den senaste E-barometern från Posten och HUI, Handelns Utredningsinstitut. – Prismedvetenheten är hög bland dagens konsumenter något som gynnar e-handeln där möjligheten att jämföra priser och handla billigt är stort. E-handelns tillväxt bedöms också förbli betydligt kraftigare än den traditionella butikshandeln under den närmaste framtiden, inte minst för att möjligheten att sälja mot konsumenter i Europa där den svaga svenska kronan gör svensk e-handel konkurrenskraftig, säger Jonas Arnberg på HUI. Ytterligare en anledning till att e-handeln ökar är att konsumenterna upplever att betalningssäkerheten via e-handel ökar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063