Idag lanseras H&M:s senaste designkollektion
Utöver den begränsade kollektionen som lanserades i runt 200 H&M-butiker den 23 april, har den brittiske designern även skapat en sommarkollektion som släpps i 1 600 H&M-butiker världen över i dag. I sommarkollektionen ingår Matthew Williamsons första herrkollektion någonsin. Om allt går vägen med herrkollektionen för H&M planerar Matthew Williamson att lansera en herrkollektion i eget namn. Sommarkollektionen kommer att finnas i butikerna under längre tid än någon tidigare designerkollektion. – Den här sommarkollektionen utstrålar verkligen semesterkänsla. Silhuetten mjukas upp med långa, böljande klänningar, toppar med smock och kaftaner i fjäderlätta material. Den påfågelinspirerade färgpaletten värms upp med accentfärger i rött och rosa, säger Matthew Williamson. Herrkollektionen hämtar inspiration från Williamsons egen garderob och blandar den prydlige unge gentlemannens stil med starka färger och lockande etniska influenser. – Jag har velat åstadkomma ett stilmässigt motsatsförhållande, där den globala inspirationen smälter samman med den karaktäristiska engelska stilen, säger Matthew Williamson.