"Svenska butiker bör kunna sälja fler kondomer"
Riksförbundet för sexuell upplysning, Rfsu, har genomfört en stor undersökning om attityder till kondomanvändning i de nordiska länderna. 1 000 personer har intervjuats i varje land. Enligt undersökningen uppger 13 procent av finnarna att de alltid använder kondom vid samlag, mot endast 7 procent av svenskarna. – I de finska butikerna är kondomerna tydligt exponerade, men i svenska butiker göms kondomerna bakom kassan. Kunderna måste fråga efter kondomer, något som kan vara svårt för blyga tonåringar, säger Katarina Knutz, vd för Rfsu AB till Dagens Handel. Hon förespråkar en mer otvungen inställning. – Kondomen bör finnas i butikhyllan, som vilken annan kemteknisk vara som helst, säger hon. Ett skäl som brukar anges är att kondomer skulle vara stöldbegärliga, något som Katarina Knutz inte tror på: – I Finland har inte stölder varit något stort problem. Rfsu AB är marknadsledande i Sverige, med 90 procent av kondommarknaden. Överskottet från försäljningen går till Stiftelsen Rfsu, som använder pengarna till undervisning och information. – Vi behöver få hjälp av handeln att öka försäljningen. Högre kondomförsäljning bidrar till att bekämpa könssjukdomar, både genom att människor använder mer kondom, och genom att informationen om riskerna blir bättre, säger Katarina Knutz. Tillsammans med handeln kommer Rfsu under sommaren och hösten driva en kampanj kallad In the name of Love, för att höja medvetenheten om kondomanvändandet. Syftet är att öka både tillgängligheten i butik och medvetenheten hos kunderna.