23948sdkhjf

Lås och bättre ordning kan förebygga skador

Inbrott och ansvarsskador är detaljhandelns vanligaste försäkringsärenden. Det visar en försäkringsskaderapport från Trygg-Hansa. Många skador kan förebyggas med bättre ordning och riktiga lås.

Rapporten bygger på en analys av de 28 786 skador som företag rapporterade till försäkringsbolaget Trygg-Hansa under perioden september 2007 till september 2008. Av dessa skador stod detaljhandeln för 11 procent eller 3 212 stycken. Inbrotten står för en tredjedel av antalet skador, och för 27 procent av skadekostnaderna i detaljhandeln. – Inbrott förebyggs bäst med ordentliga lås, gärna i kombination med larm och sirener som låter så illa att tjuven helst vill fly. Helst ska larmet gå tidigt, redan när fönstret krossas, eller när dörren bryts upp, säger Johan Schön, produktspecialist på Trygg-Hansa. Han framhåller också att det är bra att ha flera dörrar och grindar som stoppar tjuvarna: – De har bråttom och väljer alltid lättaste vägen. Tar det emot är chansen stor att de avbryter försöket. Ansvarsskador är en annan stor grupp. Kunder som halkar på exempelvis ett tappat salladsblad och gör illa sig, får sina rehabiliteringskostnader täckta genom butikens försäkring. Dessa skador är vanliga och stod för nära en tredjedel av antalet skador i detaljhandeln. Men beloppen som betalas ut är tämligen små så de står bara för omkring fem procent av skadekostnaderna. Men skadekostnaderna är bara en av flera kostnadsaspekter. Den stora förlusten är troligen den badwill som skapas när kunder halkar, snubblar eller river sig på vassa hörn. Vem kommer tillbaka till en butik där man fått en smärtsam kroppsskada? – Håll rent i butiken, torka upp spill och håll koll på vassa hörn eller lösa sladdar, råder Johan Schön. Fullt utvecklade bränder är ovanliga, men under perioden stod bränder för hela 44 procent av skadekostnaderna. – De flesta företagsbränder är anlagda. Men det finns ändå mycket att göra för att minska riskerna, säger Johan Schön. Han rekommenderar att företaget utser en brandansvarig som gör regelbundna inspektioner, och någon som ansvarar för att fel åtgärdas. Blinkande lysrör ska bytas snabbt, lättantändligt skräp som emballage och lastpallar ska inte finnas vid lastkajen, och elutrustning som kaffebryggare och kokplattor ska vara urkopplade när de inte används. Avgörande avbrottsförsäkring Skulle olyckan ändå vara framme är det viktigt med bra försäkringsskydd. – Det är viktigt att ha försäkringar som inte bara ersätter skador på egendom. För många som utsatts för rån, brand eller inbrott kan de psykiska påfrestningarna vara så stora att man kan behöva hjälp att hantera en kris. Krishjälp som innefattar upp till tio psykologsamtal bör ingå i företagsförsäkringar i dag, säger Johan Schön. Avbrottsförsäkring kan visa sig avgörande för företagets överlevnad om det skett en brand, vattenskada eller ett stort inbrott med skadegörelse. – Avbrottsförsäkringen ersätter fasta kostnader och utebliven vinst och gör det möjligt att behålla personal medan butiken återställs.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065