Servicehandeln växer
Servicehandelsindex presenteras av Handelns Utredningsinstitut, HUI, och Svensk Servicehandel & Fast Food. Enligt det senaste indexet så ökar omsättningstillväxten i landets servicebutiker med en procent jämfört med samma period förra året. Indexet mäter jämförbara butiker. Den vikande konjunkturen har dock gjort att tillväxten mattats av något under de senaste kvartalen. Starkast tillväxt återfinns inom delbranschen café, där omsättningen ökade med 2,6 procent. Inom delbranschen Fast Food landade tillväxten på noll jämfört med samma period förra året. Det är den svagaste utvecklingen inom servicehandeln. Men nu visar årets första kvartalsmätning att handlarnas framtidstro stiger efter att ha varit vikande under hela 2008. – Lågkonjunkturen har satt spår i tillväxttakten inom servicehandeln. Det är dock positivt att servicehandeln som helhet uppvisar fortsatt positiva tillväxttal trots dystrare tider. Det är också glädjande att handlarnas framtidstro stiger. Handlarna inom vår bransch är tuffa och de är vana att arbeta med knappa marginaler. Det är också spännande att se den fortsatt starka tillväxten inom segmentet café. Uppenbarligen har dessa aktörer lyckats hitta ett erbjudande som ligger helt rätt i tiden. Jag har en känsla av att svenskarnas fikaintresse bara växer och växer, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.