23948sdkhjf

Hälsomat ser ingen avmattning

Hälsotrenden gör att efterfrågan på livsmedel med mervärde, så kallad functional food, växer. Fruktdrycken Proviva har under det första kvartalet slagit sitt försäljningsrekord och Biogaia har ökat sin omsättning med 45 procent.

Den största delen av Biogaias omsättning kommer från kosttillskott, närmare bestämt 85 procent av företagets omsättning. Sedan årsskiftet har aktien ökat med 81 procent. – Det är en fantastisk utveckling och det är klart att vi är nöjda med det. Det roliga är att uppgången fortsätter trots lågkonjunkturen, säger Peter Rotschild, vd på Biogaia till Dagens Industri. Probi som är ett annat börsnoterat bolag som jobbar med functional food, bland annat med just fruktdrycken Proviva, har inte heller sett något av lågkonjunkturen. Försäljningsökningen i år beräknas bli tio procent, som tidigare år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.118