23948sdkhjf

Fler kunder köper mindre

Det är full fart i landets köpcentrum. Merparten har lika många besökare som före lågkonjunkturen. Men väl i  butikerna uteblir ofta ­avsluten. – Det finns potential för oss i handeln att bli bättre på att ta hand om kunderna för att kunna öka försäljningen, säger Magnus Kroon på Svensk Handel.

Lågkonjunkturen har inte påverkat kundernas vilja att besöka handelsplatser och butiker. Intresset för shopping är fortsatt stort visar köpcentrumens besökssiffror. Trots lågkonjunkturen får handelsplatserna på många håll i landet allt fler besökare. Men omsättningen i köpcentrumens butiker ökar inte i samma utsträckning. Under 2008 hade Bergvik utanför Karlstad, med 65 butiker och restauranger, 700 000 fler besökare än året före, en ökning med tio procent. Men butikernas omsättning ökade endast med 0,5 procent. Enbart i augusti var antalet besökare 22 procent fler medan butikernas försäljning steg med 3 procent. – Nu frågar vi oss vad det beror på, trivs inte kunderna, får de inte den uppmärksamhet och service de vill ha eller har vi fel utbud, säger Robert Gustafsson, centrumledare i Bergvik. För att gå till botten med detta genomför man inom kort en workshop med butikschefer, butiksägare och fastighetsägare för att gemensamt diskutera problemet utifrån åtta kategorier, bland annat tillgänglighet, utbud, atmosfär, service och bemötande. – Det handlar om mjuka mål, hur vi kan öka kundens upplevelse av ett positivt bemötande. Det ska resultera i åtgärder inom tre tidsperioder. De närmaste sex månaderna ska vi förbättra atmosfären, därefter följer lite större projekt på två års sikt, berättar Robert Gustafsson. – Vi kommer också att se över hur vi satsar våra marknadsföringspengar. Vi kommer inte att minska marknadsföringen, däremot se till att öka effekten av de investeringar vi gör för att locka kunder till Bergvik. Kanske är det viktigare att se till att kunderna får den service och det bemötande de vill ha i butikerna än att ordna jippon utanför. Enligt Robert Gustafsson, är detta en trend som inte följer konjunktursvängningarna. – Detta har vi sett i ett och halvt år, säger han. Magnus Kroon har träffat representanter för ett 20-tal köpcentrum som ingår i ett nätverk i västra Sverige. Och tongångarna är desamma: satsningarna på att locka kunder till handelsplatserna ger resultat i fler eller åtminstone oförändrat antal besökare men det är svårt att få kunderna att göra avslut i butikerna. – Visst finns det konsumenter som påverkas av lågkonjunkturen. Men samtidigt är det en stor del av kunderna som har lika mycket eller till och med mer pengar i plånboken nu, efter sänkta boräntekostnader och minskad inkomstskatt, säger Magnus Kroon. – Utmaningen ligger snarare i att sälja mer till de kunder som kommer än att locka ännu fler. Läs mer om säljträning och experternas bästa tips i papperstidningen Dagens Handel vecka 19 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.051