Ny modell ger kunder mervärde
– Bakgrunden är att vi under ett antal år kunnat konstatera att just de allmänna ytorna i våra köpcentrum är underutnyttjade. Där rör sig ju oerhört många människor varje dag, och kommunikationen med dem skulle kunna bli betydligt bättre och öka besökets värde, säger Steen & Ströms marknadsdirektör Charles Larsson. Han påpekar också att Steen & Ströms samarbetspartners, alltifrån eventföretag till stora varumärken, också stött på och varit intresserad av att satsa på olika publikdragande evenemang i nära samarbete med centrumledningen: – Det här resonemanget om allmänytornas betydelse har vuxit fram under de senaste åren. I vårt fall var det Steen & Ström Danmark som tog initiativet för att se vad som kunde göras för ytterligare öka anläggningarnas dragningskraft. Det danska initiativet med ett antal event och jippon blev en klar framgång. Kundtillströmningen ökade påtagligt, vilket givetvis också resulterade i mer kassaklirr i köpcentrumens butiker. Bland de publikknipande evenemangen fanns till exempel fotbollsturneringar, Dribble tours kallade, inuti eller i anslutningen till centrumen. Resultatet av den danska satsningen har nu lett till att Steen & Ström skapat det nya affärsområdet Media Partner. Avdelningens uppgift är att hjälpa företag och varumärken att på ett mer spännande och innovativt sätt utnyttja sina möjligheter till marknadsföring i köpcentrumen. I stället för att bara vara platser för genomströmning ska de allmänna ytorna fungera som scener, och användas för olika slags typer av aktiviteter som event, sponsring och kampanjer eller varför inte som i Danmark just fotbollsturneringar. – Genom att vi har ett så stort antal köpcentrum i tre länder, kan vi erbjuda en stabil plattform för våra samarbetspartners att agera ifrån. Bredden gör att de når oerhört många människor och innebär att de kan göra något rejält, som får en annan genomslagkraft än tidigare, påpekar Charles Larsson. Han tillägger att Media Partners uppgift bland annat blir att hantera den här plattformen mer professionellt och i större skala än tidigare: – Ta som exempel att ett bilmärke vill lansera sin senaste modell. Då gäller det att göra något ordentligt av evenemanget. Det räcker inte att bara visa upp bilen och dela ut några broschyrer. Det krävs i stället ett antal kringarrangemang, som ger besökarna den där extra kicken.