23948sdkhjf

Twittra på men säljaren behövs för att göra mål

De digitala kommunikationsmöjligheterna ökar lavinartat för företag som vill kommunicera med sina kunder. Vid det personliga mötet (analoga) mellan säljare och kund, behövs knappast något nytänkande. De tusenåriga teserna gäller i allra högsta grad i dag (och framöver); lyssna - använd öronen dubbelt så mycket som munnen.

Häromkvällen såg jag ett reprisavsnitt på TV av Sex and the City (1999), som handlade om hur Carrie för första gången skulle skicka ett mejl…. Serien är ju tidlös och ämnet kärleksrelationer också men det kändes komiskt att det var en grej att skicka ett mejl. 2009 ser vi dagligen nya digitala grepp, ingenting förvånar oss. Dock höjde jag aningen på ögonbrynen när jag ser att Folktandvården i Stockholm på morgonen lägger ut sina återbudstider på Twitter och ger 50% rabatt. Har jag sedan GPS i min mobil och kopplar in funktionen ”nearby” kommer den återtidsbud upp i min display till klinik som är i det område där jag befinner mig. Minst lika mycket kommer att hända tio år framåt. Det är spännande att blicka in i en vision för 2019 - Microsofts future vision on retailing , sök på Youtube (drygt två minuter tar filmen) Mycket av det som visas kommer vi säkert att få uppleva om tio år, vissa saker blir det ingenting av och sedan kommer snabbt väldigt nya användningsområden av teknik som ingen idag kan ana. Den personliga kommunikationen mellan säljare och kund blir dock allt viktigare för att balansera både bruset från den digitala och den fysiska världen. Säljpersonalen är dramatiskt viktiga för att skapa ökade intäkter och för att öka värdet på varumärket. Det handlar om att leva företagets vision och värderingar, utstråla stolthet och ha säljande attityder med äkta leenden. Kundpsykologi, argumentationsteknik och självklart också produktkunskap är grundläggande färdigheter. Ytterst handlar det ju om att säljaren vågar vara personlig, på sitt eget unika sätt. När en säljare möter en kund IRL (in real life) eller AFK (away from keyboard), som det senaste uttrycket heter är det bara att göra som Årets Butikssäljare i Sverige, Bo Jonsson på Electrolux Home i Umeå säger: ”ställ alla tänkbara frågor och sätt dig in i kundens behov, analysera och skräddarsy sedan en perfekt helhetslösning”. Nätverka digitalt, avsluta analogt – den soppan smakar bäst!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063