23948sdkhjf

”Det finns mycket att tjäna på sommarannonsering”

Många väljer att ta med sig både tidningen och bredbandet på semestern. Trots det så minskar detaljhandeln sin annonsvolym under sommarmånaderna. – Det är lättare att tränga igenom med sitt budskap på sommaren, därför borde annonsvolymerna vara höga även då, säger Henrik Stangel, annonsdirektör på Dagens Nyheter.

Under sommaren har många svenskar mer tid till att läsa tidningen. Enligt en undersökning som Dagens Nyheter presenterar i dag fredag lägger en fjärdedel av deras läsare – 26 procent – mer tid på att läsa tidningen under de tre sommarmånaderna juni till augusti. – Annonsörerna har en tendens att tro att konsumenterna är på semester. Många tidningar genomför kampanjer inför sommaren för att uppmärksamma annonsörerna på att konsumenterna läser tidningar, surfar och tittar på tv även under sommarmånaderna, säger Tobias Hedström, analytiker på IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik. Dagens Nyheters sammanställning visar att försäljningen under juni till augusti är de tre viktigaste månaderna för många branscher inom detaljhandeln, bortsett från julen. Siffror från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att bland annat järn-, bygg- och färghandeln samt sporthandeln har sina bästa försäljningsmånader under sommaren. I år väntas fler svenskar stanna hemma på semestern, samtidigt väntas fler utländska turister hitta hit för att turista. – Sommarmånaderna är minst lika viktiga för handeln som övriga året. I sommar räknar vi med att konsumtionen ökar. Lågkonjunkturen och den svaga valutan gör att fler svenskar semestrar på hemmaplan, samtidigt kommer fler utländska turister att passa på att besöka Sverige på grund av den förmånliga växelkursen, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.059