23948sdkhjf

Tufft för Stockholms köpcentrum

Stockholms köpcentrum har det tufft och 19 av 35 köpcentrum har en negativ tillväxt. Det visar rapporten Stockholm Shopping som presenteras av HUI, Handelns Utredningsinstitut, i dag torsdag.

Störst tapp har Varuhuset PUB och Sollentuna Centrum. Stinsen i Häggvik och Forum Nacka har störst tillväxt med 31 respektive 20 procents tillväxt under fjolåret. – De som för tillfället genomgår förändringar tappar tillväxt till förmån för dem som redan byggt färdigt. Forum Nacka har efter flera års ombyggnation blivit klart och ökar därmed, medan PUB fortfarande inte är klara med sin omstöpning, säger Fredrik Kolterjahn som skrivit rapporten, till Dagens Nyheter. Totalt ökade detaljhandelns försäljning med 3,4 procent under 2008, men Stockholms köpcentrum hade tillsammans en tillväxt om 0,2 procent förra året. Det är en total omsättning om 27 miljarder kronor och inte sedan 1992 har Stockholms köpcentrum haft en så låg tillväxt, enligt Svenska Dagbladet Näringsliv. Det går ändå bättre för köpcentrumen i Stockholm än i övriga landet där tappet ligger på 1,7 procent. Köpkraften växer i Stockholm i takt med att antalet invånare ökar. Enligt bedömningen riskerar inget köpcentrum i Stockholm att gå omkull.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078