Odd Molly redovisar stark rapport
Odd Mollys nettoomsättning ökade med 29,1 procent till 136,7 miljoner kronor (105,9) och bruttovinstmarginalen uppgick till 53,6 procent (58,5). Rörelseresultatet ökade till 33,4 miljoner kronor (32,9) och resultatet efter skatt uppgick till 24,9 miljoner kronor (23,3). Enligt Odd Mollys vd, Christina Tillman, har våren börjat bra ? med ökad försäljning enligt lagda order, snabba leveranser och fortsatt framåtanda inom företaget. - Vi är stolta över att kunna leverera ett bra resultat och en högre försäljning med bra marginaler. Jag tror att inköparna söker det trygga och säkra i dessa tider och därför väljer våra kläder eftersom de har hög genomförsäljning i butik. Våra kollektioner står ut och är unika, säger Odd Mollys vd Christina Tillman. I mitten av februari öppnade Odd Mollys första egna butik på Humlegårdsgatan i Stockholm. - Butiken går bra men ett beslut om ytterligare butiker dröjer. Just nu utvärderar vi den första butiken. Vi har satsat trots rådande konjunkturläge, bland annat genom annonsering, nya produkter såsom hudvård och glasögon samt den nya butiken, det ger utdelning. Vi ser det som en chans att billigare att ta marknadsandelar nu än under en högkonjunktur, säger Christina Tillman till modebranschens tidning Habit. Under det första kvartalet har Odd Molly levererat och fakturerat hela vårkollektionen och en större andel av sommarkollektionen än tidigare år. Det innebär att omsättningen under andra kvartalet kommer att bli lägre än motsvarande kvartal förra året och jag vill som tidigare peka på att det är mer rättvisande att se på Odd Mollys utveckling på halvårsbasis istället för på enstaka kvartal. Resultatet under andra kvartalet kommer, till följd av en lägre andel av säsongens totala försäljning och fortsatta offensiva satsningar för framtida expansion, bli svagare än föregående år, säger Christina Tillman.