23948sdkhjf

Svårt hitta rätt med ny galleria

Skatteskrapan som blev gallerian Skrapan med hela Stockholm brottas med problem. Butiksmixen är inte rätt för de kunder som kommer dit och lågkonjunkturen kom innan det nya köpcentrumet hade hunnit etablera en fast kundkrets.

Skrapan invigdes som ett lyft för hela Södermalm år 2007 då både studenter och butiker flyttade in i  huset. Men 1,5 år efter invigningen har flera butiker lämnat Skrapan. – Det är inget konstigt att en ny galleria byter hyresgäster. Vi hade flera hyresgäster som inte var klockrena för det kundunderlag som hittat hit och då är det naturligt att vissa hyresgäster byts ut. Det tar tid att justera en nysatsning, säger Frida Lampel, affärsenhetschef på Vasakronan. Totalt är det sex hyresgäster av 35 som helt klivit ur Skrapans lokaler. Frida Lampell säger att lågkonjunkturen kom innan gallerian hade hunnit etablera sig: – Lågkonjunkturen kom lite olyckligt, vi hade inte hunnit finnas så länge på marknaden, säger hon. När gallerian invigdes var det mycket prat om Skrapan som livsstilsgalleria och att den nischade sig mot en helt egen målgrupp; ”utåtriktade, urbana, självständiga och medvetna människors intressen och livsföring” enligt Skrapans bakgrundsfakta. Med facit i hand är det tydligt att det är fler familjer och fler äldre som handlar i Skrapan än vad man först räknat med och nu väntar en förstärkning av modesidan: – Vi har sagt att gallerian är nischad och med spets mot mode, media och sport. Det är inte aktuellt att profilera om oss. Men vi kommer att släppa in hyresgäster som drar lite mer åt konfektion och göra modebiten tyngre. Främst blir det dammode, säger Frida Lampel. I de butiker Dagens Handel pratar med råder det delade meningar om Skrapan. – Det är färre kunder än väntat, Skrapan har också varit otydlig med gallerians generösa öppettider, säger en butikschef. – Vi ligger nära en stor ingång och har många stamkunder. Kundtillströmningen är ungefär som väntat, men det kommer mycket färre studenter än vi trodde. De flesta studenter handlar inget hos oss eftersom de inte har råd, säger Carlos Hadodo, butikschef för Dressroom som bland annat erbjuder Tiger och Hugo Boss. Under tiden som Skrapan letar nya hyresgäster använder man de tomma lokalerna till konstutställningar och andra aktiviteter. – Vi måste särskilja oss och våga vara annorlunda, det gör vi bland annat med vinprovning. Vi passar även på att utnyttja en tillfälligt tom lokal som vi använt till basar och konstevent. Naturligtvis hoppas vi att de som hittar våra aktiviteter också ska upptäcka gallerian och bli kunder här, säger Susanne Broman Kjulsten, galleriachef för Skrapan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.057