23948sdkhjf

Kund-sms – ett nytt sätt att öka säljet

Reklambudskap i mobiltelefonen är ett sätt att skapa dialog med motiverade kunder. Men det gäller att använda mobil marknadsföring med urskillning så att det blir uppskattat, och inte retar eller stör.

– Alla företagare, både större och mindre, kan använda mobilmarknadsföring, säger Fredrik Weisner, som är vd för kommunikationsföretaget Street Media 7. Tekniken finns sedan länge, men det är inte så många som använder den än. Tanken är att skapa en högfrekvent och djupgående dialog som verkligen uppskattas av kunden. – Kunden behöver känna kontroll över tjänsten. Det ska gå att ställa in en personlig profil så att man inte sköljs över av irrelevanta reklambudskap, råder Fredrik Weisner, och tillägger att den mobila kommunikationen måste passa in bland företagets övriga marknadsföring. Magnus Lagerbielke , vd för kommunikationsföretaget Light Agency förklarar att mobilmarknadsföring via sms är effektivt. 98 procent av alla sms öppnas faktiskt. Då är det viktigt att inte göra någon besviken. – Det är lagstadgat att reklambudskap endast får skickas om kunden själv har medgivit det, säger han. I Haninge centrum pågår sedan början på mars ett projekt med mobilmarknadsföring. – Varje torsdag klockan 14.00 skickas reklamen ut. Nästan alla butiker i  centrumet är intresserade av att delta, men vi väljer bara ut de två som har det bästa erbjudandena varje gång, säger centrumchefen Cecilia Gillström. Mobilmarknadsföring mer än sms Redan under de första fyra veckorna anmälde sig 2 500 kunder. 72 procent av dem är kvinnor och medelåldern är så hög som 35 år. – Vi blev förvånade över att det var de äldre och mer köpstarka kunderna som nappade, och det är väldigt bra för våra butiker. Det är också bra att vi kan rikta reklamen direkt till en viss målgrupp, säger Cecilia Gillström. Johan Rosén på Street Media 7 har undersökt hur människor uppfattar reklammeddelanden i mobilen. Han menar att mobilmarknadsföring kan vara så mycket mer än bara sms. Nu går det går att skicka snyggt utformade erbjudanden som verkligen stödjer varumärket via mobilen. Det går exempelvis att skicka rabattkupongen med streckkoder. – Mobilen har förändrat männi­skors beteende. Få människor går ut på stan utan sin mobil. Vi är vana vid att alltid kunna stå i personlig kontakt med andra, och att kunna leva med en kort planeringshorisont till vardags. – Via mobilen kommer impulserna till ens handlande – en kompis ringer och föreslår fika på stan om tio minuter, ens barn ringer och ber om att bli hämtade. Då kan det kännas helt naturligt om favoritbutiken skickar ett rabatterbjudande på underkläder eller jeans, men det måste göras med urskillning, säger Johan Rosén. Han menar att de flesta kunder känner skepsis mot att få reklam i mobilen. De tvekar att ladda ner sådant som dimper ner, eftersom de är osäkra på vad det skulle kosta att ta emot meddelandet: – Det gäller alltså att avsändaren är välbekant och tydlig, och att reklamen skickas ut till kunder som det finns en etablerad kundrelation till. Johan Rosén förordar att den företagare som vill nå sina kunder med effektiv mobilmarknadsföring inte bara ska erbjuda prylar till bra pris. – Erbjud en konkret tjänst. Väck intresset med någon typ av inbjudan till exempelvis en provsminkning eller ett träningspass för skidåkare, och haka på det kommersiella budskapet sist, manar han. Även Stinsens köpcentrum i Häggvik strax norr om Stockholm har hakat på tjänsten med sms-reklam.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078