23948sdkhjf

Skicka vidare – för en ljusare framtid

Illustratören Seymour Chwast presenterar i det senaste numret av den amerikanska tidskriften Vanity Fair sitt förslag till hur landets ekonomi kan räddas. Det börjar med att en liten pojke ger en slant till en hemlös man. Mannen har nu råd att köpa sig en kopp kaffe, går till ett kafé och berömmer innehavaren för det goda kaffet. Detta stärker kaféägaren som har planer på att satsa vidare och nu beslutar sig för att anställa en kock, som lovar att antalet gäster nu kommer att fördubblas.

Kocken är så glad över det nya jobbet så att han köper en ny klänning till sin flickvän. Vilket i sin tur ger butiksägaren råd att äntligen köpa en sedan länge önskad båt med en besättning på sex personer. Sex personer som med nya anställningar nu har råd att… Seymour Chwast har tagit fasta på teorin att det gäller att få bollen i rullning. I USA befinner sig ekonomin i en betydligt djupare svacka än den svenska lågkonjunkturen. Och den amerikanska handeln kämpar med betydligt större svårigheter än handelsföretagen i Sverige. Men Chwasts idé är lika ljus även på den här sidan av Atlanten. I veckan presenterade finansminister Anders Borg 2009 års ekonomiska vårproposition för riksdagen. Den innehåller flera åtgärder som förhoppningsvis ska få fart på den svenska ekonomin. Framför allt satsas på arbetsmarknadsåtgärder för att dämpa den ökande arbetslösheten. Bland annat föreslår regeringen i vårpropositionen fler praktikplatser för arbetslösa och fler platser i jobbgarantin för unga. Tillsammans med tidigare presenterade åtgärder satsas därmed totalt 45 miljarder kronor under 2009 respektive 60 miljarder 2010 för att möta krisen. Detta kan vara likvärdigt med pojkens slant till den hemlöse. Den slant som får svenska konsumenter att våga spendera sina pengar i handeln även fortsättningsvis. Svenska folkets konsumtion är inte bara viktig för handelsföretagen, utan spelar en stor roll för hela landets ekonomi. Redan har optimismen börjat spira bland landets handlare. Den senaste Handelsbarometern visar att det är fler handlare som har tilltro till den egna butikens positiva utveckling nu än i december. Och fler handlare tror i dag att de kommer att öka antalet anställda under de kommande tre månaderna, än för bara en månad sedan. Bollen är i rullning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063