Allt färre ler mot sina kunder
Den internationella servicerapporten ”The Smiling Report” visar att världens hotell -restaurang och butiksanställda blev mer surmulna under 2008. Frågan är om serviceandan vaknat i krisens 2009? The Smiling Report sammanställs av Better Business World Wide. Underlaget har tagits fram av Mystery Shoppingföretag i 66 länder i hela världen. Sammanställningen för 2008 baseras på 2,5 miljoner frågor om leende, hälsning och merförsäljning. Mätningarna som pågått sedan 2004 visar en nedåtgående trend. Det första året möttes 87 procent av kunderna i de undersökta företagen av ett leende. Förra året var siffran nere på 77 procent. Veronica Boxberg Karlsson , Better Business World Wide, anser att resultatet kan bero på att förväntningarna på service höjts på senare år. Svenskarna harvar i mitten på serviceindex. I Sverige möter man sina kunder med ett leende i 82 procent av fallen, hälsningsfrekvensen ligger på 80 procent och merförsäljning försöker man sig på vid 39 procent av kundkontakterna. – De mätningar som rapporten bygger på gjordes under hela 2008. Under 2009 har handeln i hela världen påverkats av den ekonomiska nedgången, och det kan resultera i att siffrorna går upp. Jag har märkt en tydlig skillnad bara under de senaste månaderna. De som jobbar i handel och andra servicenäringar verkar betydligt mer måna om sina kunder. De ler mer, hälsar artigare, och tycks börja förstå att merförsäljning är livsviktig. Det ska bli intressant att se om det ger utslag i nästa års rapport, säger Veronica Boxberg Karlsson.