23948sdkhjf

Ekoförsäljningen får stryka på foten

Nu börjar finanskrisen att synas även i folks inköp. Försäljningen av ekologiska mejeriprodukter har planat ut och många väljer billigare alternativ.

Försäljningen av ekologisk mjölk har sjunkit hos Arla i år med 2,5 procent och hos Skånemejerier står försäljningen stilla. Lika mycket ekomjölk såldes det fjärde kvartalet 2008 som det första kvartalet i år. För Arla är det första gången sedan ekologisk mjölk började säljas år 1991 som försäljningen går ned. Arla som är världens största mejeriföretag lanserar nu en ekologisk lågprismjölk under varumärket Klöver. – Vi ser tydligt att lågkonjunkturen har satt sina spår. De ekologiska mejeriprodukterna kostar mer och nu letar allt fler billigare varor, säger Tobias Wåhlén, chef för extern kommunikation på Arla Foods Sverige till Svenska Dagbladet Näringsliv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063