Hoppet ökar för handeln
I dag presenterar Svensk Handel Handelsbarometern för april. Det är en mätning på handlarnas egen tilltro till den kommande tremånadersperioden, och enligt aprilmätningen tror handlarna mer på framtiden nu än i december. Den så kallade Kaxighetsindikatorn mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken jämfört med tilltron till utvecklingen inom handeln som helhet och den stiger med sex enheter. Detta innebär att många handlare hoppas på att ta marknadsandelar under de kommande tre månaderna. Framtidsindikatorn, som mäter handlarnas framtidstro, stiger med 9 enheter jämfört med i förra månadens mätning och landar på minus 17. Handlarnas framtidstro var konstant sjunkande under andra halvan av 2008 och den återhämtning som skett under 2009 är sannolikt en följd av att den största oron kring den finansiella krisen lagt sig. – Det är glädjande att framtidstron stiger hos handlarna, som är en grupp som dagligen möter många konsumenter och därför känner av konjunkturläget väl. Trots negativa signaler i form av höga konkurstal och något svagare resultatrapporter är det uppenbart att de konsumenter som fått mer pengar kvar i plånboken tack vare sänkt skatt och sjunkande räntor, fortfarande handlar, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel. Men framtidstron ligger ännu under det normala, handlare som kämpade redan under högkonjunkturen ser nu ännu mer bistra tider och antalet konkurser inom detaljhandeln ökar. – Det stora orosmolnet är dock den stigande arbetslösheten som kommer att ha en direkt inverkan på köpkraften. Det finns risk för bakslag om de många varsel som lagts leder till uppsägningar, hävdar Yvonne Ingman.