23948sdkhjf

Distanshandeln växer trots lågkonjunkturen

Distanshandeln i Sverige växer vidare, det trots sämre tider och lågkonjunktur. Förra året stod distanshandeln för 4,2 procent av detaljhandelns omsättning.

På fem år har distanshandeln ökat sin andel av detaljhandeln med 50 procent. Nästan tre av tio svenskar mellan 15 och 49 år distanshandlar idag minst en gång per månad. För två år sedan var denna andel 22 procent. Andelen svenskar som någon gång handlat varor via internet eller postorder har de senaste åren legat konstant strax över 70 procent. Under förra året omsatte distanshandeln över 25 miljarder kronor. Det framgår av Postens rapport Distanshandeln idag 2009. – Lägre priser, större utbud och bekvämlighet är viktiga faktorer bakom distanshandelns popularitet. Vi märker tillväxten i vår egen verksamhet genom att vi årligen ser att allt fler varor som köpts på distans delas ut via våra postombud och bärs ut av våra brevbärare, säger Per Mossberg, kommunikationsdirektör på Posten. Framför allt är det andelen inköp via internet som växer och till de varor som säljer bäst räknas kläder och hemelektronik. En av tre svenskar som handlar på nätet använder sig av fysiska kataloger inöfr köpet. – Undersökningen visar att många som handlar varor på distans ofta planerar sina inköp noga. De är inne på prisjämförelsesajter, tittar på varorna i traditionella butiker, bläddrar i fysiska kataloger och läser andra konsumenters omdömen på internet. Samtidigt har många impulshandlat varor på nätet. För distanshandelsföretagen blir det allt viktigare att sälja och marknadsföra sig parallellt i flera olika kanaler och dra nytta av kanalernas olika fördelar, säger Per Mossberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082