23948sdkhjf

Succékomet styrs av blygsam kapten

För att basa över framgångsrika Lexington, företaget som ­belönades med priset som Årets komet 2009 i Retail Awards, är vd Kristina Lindhe ­påfallande tillbakadragen och blygsam. – Faktiskt lite som på en räkmacka ibland, är hennes kommentar till Lexingtons succékantade framfart i världen, där varumärkesomsättningen på tio år gått från noll till 35 miljoner euro.

 Vi träffar Kristina Lindhe på Lexingtons huvudkontor i Stockholm och det är lite som att kliva in i en annan och färgrikare värld. Lokalen, som ligger på Svarvaregatan i Kungsholmens gamla arbetarkvarter, är den perfekta inramningen för Lexingtons fräscht maritima och New England-inspirerade stil. Det luftiga utrymmet i den före detta fabriken med sina jättelika fönster, som låter ljuset strömma in, kunde lika gärna finnas i det chicaste av loft i lika chica stadsdelen Soho i New York. Eller varför inte någonstans längst ut på Long Island eller i närheten av Kennedyklanens Hyannis Port på Cape Cod, där man skulle kunna tro att Lexingtons vagga stått. Faktum är att det finns en ort som heter Lexington och som ligger en bit utanför Boston, berättar Kristina Lindhe. – Det visste vi när vi köpte namnet för drygt 10 år sedan och vi kände att det passade perfekt till de produkter vi ville satsa på i vårt nya företag. Vi, min man Tommy och jag, hade hittat vad vi tyckte var den outnyttjade nischen på marknaden, nämligen lite mer lyxiga bäddtextilier med ett amerikanskt östkuststuk. Nu har vi träffat borgmästaren i Lexington, som givit oss en stående inbjudan att komma på besök!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078