23948sdkhjf

Vårtecken på andra sidan av Atlanten

Efter en riktigt tung period under det sista halvåret av 2008 börjar handeln i USA åter se en ljusning. I januari ökade omsättningen i handeln med en procent, den enskilt största ökningen under en månad på tre och ett halvt år. Även i februari ökade försäljningen ytterligare, om än med mera blygsamma siffror, 0,2 procent. Detta är extra positivt för handeln med tanke på att amerikanernas löner samtidigt minskade med 0,2 procent. De amerikanska konsumenterna är helt enkelt beredda att spendera en större del av sina inkomster på shopping.

Det har varit tufft för alla, såväl små enskilda butiker som stora kedjor. Somliga butiker och till och med stora kedjor, som elektronikkedjan Circuit City, har tvingats i konkurs. Men den amerikanska handeln har hela tiden visat på en förvånansvärd kämparglöd – hela tiden lockat med nya erbjudanden, ”20 percent extra off” är ett uttryck som syns i många annonser. Självklart påverkar detta butikernas lönsamhet. För att bemöta detta tittar man extra på kostnadssidan och väljer exempelvis att dra ner på öppettiderna. Personalkostnaderna är dock ett mindre problem än för svenska butiker, eftersom butiksmedarbetarna endast har en liten fast lön och till stor del kan tillgodogöra sig provision på sålda varor. Det har medfört att servicen i butikerna är bättre än någonsin. Butikssäljarna anstränger sig till sitt yttersta för att serva kunderna med förhoppning att göra ett bra avslut som kan ge en bra provision. För den svenska handelns del har nedgången i handeln kommit betydligt senare. Efter en svag försäljningsökning i januari blev februari för de flesta branscher bekymmersam. Endast sport- och fritidshandeln kunde glädja sig åt fortsatt framgång. De totala siffrorna för mars får vi ännu vänta på men många handlare vittnar om en trög marshandel. Det kalla vädret lockar varken till inköp av nya vårkläder eller att satsa på trädgård och uteplatser. Hoppet står nu till april, som börjar med påskhelgen. Den senaste handelsbarometern visar en ökande optimism hos svenska handlare och allt fler ser påsken som en potentiell storsäljarhelg. Påsken har gått förbi midsommar som den näst bästa försäljningshelgen, efter julen. Nära sex av tio handlare ser påsken som mycket viktig för deras försäljning. Nu är det upp till butikerna och kedjorna att ta fram kreatitiveten och ta vara på många konsumenteras uppdämda behov. Gör påsken till en köphelg!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063