23948sdkhjf

Nätet växer trots konjunktursvackan

Åtta av tio nätbutiker väntar sig sälja mer de närmaste tolv månaderna. Samtidigt planerar två av fem konsumenter att handla mer, eller mycket mer, över webben.

Nordiska kunder handlar totalt för 16,5 miljarder euro över internet. Och högre lär den siffran bli. Två av fem, eller 40 procent av de nordiska internetkunderna, väntar sig ha en högre eller mycket högre konsumtion på nätet det närmaste året. Det som gör nätet attraktivt för e-konsumenterna är lägre priser, billigare frakter, säkrare betalningsmetoder och enklare att returnera köpta varor. De företag som bedriver försäljning via nätet har också höga förväntningar. Åtta av tio, eller åttio procent av e-butikerna i Norden väntar sig en ökad försäljning under de kommande tolv månaderna. Det visar DIBS Payment Services samlade e-handelsindex för e-handeln i Sverige, Norge, Danmark och Finland. En klar majoritet, 93 procent, av Nordens kunder mellan 15 och 65 år handlar över nätet. Det innebär att Norden totalt har 13 miljoner aktiva e-handelskunder mellan 15 och 65 år. Av befolkningen har 86 procent tillgång till, och använder internet regelbundet. Ungdomar mellan 15 och 24 år handlar mest kläder över nätet. Kunderna mellan 25 och 34 år handlar helst media och underhållning och kunderna mellan 45 och 54 år handlar gärna resor över nätet. Männen handlar oftare än kvinnorna dyra produkter, deras inköp står oftare för över 1 300 euro i inköp per halvår och de riktigt stora inköpen är det framför allt män mellan 45–54 år som genomför. Av kunderna föredrar 52 procent att betala med kort, näst störst är betalning via internetbanken och på tredje plats faktura. Av e-butikerna säger 92 att de föredrar att deras kunder betalar med kort. Totalt har 4 000 internetanvändare i Sverige, Norge, Danmark och Finland intervjuats om sina nätvanor. Även 872 e-butiker i Sverige, Norge och Danmark har svarat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062