Tjäna pengar på att inte ta betalt
När lågkonjunkturen skrämmer köplustan ur folk blir kraven ännu högre på handeln. Nyckeln till försiktiga plånböcker är generositet. Den nya generationens konsumenter är vana vid att slippa betala. Handeln svarar med att bjuda på miljöinsatser, utbildning och öppningar för kunderna att samarbeta. Det visar designbyrån Bas pinfärska trendrapport om handeln just nu. I en tid som präglas av otrogna kunder och innovativa handelsformat gäller det att spela på konsumentens känslor. – Det blir allt viktigare att lyckas skapa emotionellt starka relationer till sina kunder, säger Torbjörn Nordkvist, strategisk projektledare på Bas och medförfattare till rapporten. Men hur skapar man en äkta relation till kunderna? Enligt Torbjörn Nordkvist handlar det till stor del om att lyckas få kunden att känna för butiken eller varumärket. Ett sätt att väcka känslor hos den nya generationens konsumenter är att visa sitt engagemang, för exempelvis miljöfrågor eller människorättsfrågor. En nödvändighet är, precis som konstaterades i den förra trendrapporten, att handelsföretagen vågar vara helt transparenta, och till och med kanske inbjuder till insyn.