Viss ljusning för VRG
Venue Retail Group, VRG, har en lång och dyster historia bakom sig med idel röda siffror och ett ständigt behov av nytt kapital. Så sent som i januari inleddes förhandlingar med Swedbank om bolagets kortfristiga finansiering. Dessa skulle ha varit slutförda före månadens utgång, men pågår fortfarande. I halvårsrapporten skriver dock vd Susanne Börjesson att förhandlingarna ”bedöms kunna slutföras inom kort”. Resultatet efter finansnetto för VRG:s andra kvartal blev -13,1 miljoner kronor (7,7) och bruttomarginalen minskade till 54,2 procent (57). Nettoomsättningen uppgick till 222 miljoner (257). Bäst lyckades accessoarkedjan Accent, som enligt rapporten gick bättre än marknaden. Den utvecklingen har fortsatt under mars, då Accents försäljning ökade med 20 procent. Trots att halvåret totalt redovisar en förlust på 14,6 miljoner, bedömer styrelsen att VRG kan visa lönsamhet tidigare än vad man förut trott, alltså redan under räkenskapsårets tredje kvartal. Planerna på att öppna fyra nya Rizzo-butiker under våren kvarstår också.