Påsken ger välkommet tillskott
Påskhandeln kommer att öka med tre procent i år jämfört med förra året. Det visar Handels Utredningsinstitut, HUI, i sin påskprognos för år 2009. Ökningen innebär att dagligvaruhandeln härmed omsätter drygt sex miljarder kronor under påskveckan, det trots kristider. - Skärtorsdagen är den dag under påskveckan då flest konsumenter handlar inför den stundande helgen, 30 procent av påskveckans omsättning äger rum under skärtorsdagen. Det gör den till en av dagligvaruhandelns absolut viktigaste dagar under hela året, säger Lena Larsson, vd på Handelns Utredningsinstitut, HUI. Redan veckan före påsk ökar försäljningen av dagligvaror med tre procent, jämfört med snittveckans försäljning. Påskveckan bjuder på en rejäl uppgång som är 20 procent högre än under en genomsnittsvecka. ”Veckan efter påsk minskar försäljningen rejält och ligger cirka fem procent under försäljningen en snittvecka. Nedgången efter påsk är betydligt mindre än försäljningsuppgången före, så påskhelgen är i sin helhet en mycket viktig helg för dagligvaruhandeln”, skriver HUI.