23948sdkhjf

Säg hej och skräm tjuvarna på flykten

Varje år sker cirka 20 miljoner tillgrepp i  form av stöld eller snatteri i svenska butiker. Det motsvarar 6 000 tillgrepp per timme. Den siffran ökar år från år. De externa stölderna kostar butikerna mer än sju miljarder kronor, de interna två miljarder kronor – varje år.

Men bara 60 000 butiksstölder polisanmäls varje år, och av dem klaras 61 procent upp. Det innebär att bara en bråkdel av alla stölder och snatterier som sker i handeln klaras upp och leder till att förövarna får något straff. Det finns mängder av teknisk utrustning, från larm till övervakningskameror, för att upptäcka stölderna. Tekniken spelar säkert en stor roll för att få tag på en del av förövarna. Men det är uppenbart att den ändå inte räcker till. På Butiksleverantörsmässan i förra veckan hade besökarna tillfälle att på ett seminarium lyssna på två av handelns säkerhetsexperter: Dick Malmlund från Svensk Handel och Per Venbakken från konsultföretaget PGS. Inför de alltmer häpna seminariedeltagarna visade de allehanda knep som butikstjuvar använder sig av för att lura såväl teknik som butikspersonal. Knep som fick många att undra om det verkligen kan gå till på detta sätt. Dessvärre besvaras frågan jakande – tilltagen var väl dokumenterade. Dick Malmlund och Per Venbakkens budskap är dock att det finns en lösning på stöldproblemen. Lösningen är helt enkelt en alert och vaken personal. Det handlar inte om att personalen ska agera väktare och försöka fånga kriminella som stjäl i butikerna. Utan det handlar om att förebygga brotten genom att visa personerna att de är uppmärksammade. Och då räcker ett hej i entrén långt för att få en presumtiv butikstjuv att vända med oförättat värv. Det största motståndet för att en person ska avstå från att stjäla i en butik är inte konsekvenserna, för dessvärre är brottspåföljderna löjeväckande låga, utan just risken att bli upptäckt. En tjuv vill inte bli tagen, därför måste han eller hon ha kontroll över situationen. Med en alert personal berövar man tjuven denna kontroll. Teknisk utrustning i all ära, men den måste kompletteras med butiksmedarbetare som är utbildade i att vara uppmärksamma. Att upptäcka ett konstigt beteende hos kunder, att reagera över en kund som inte möta personalens blick, som viker undan i stället för att tacka ja till erbjudandet om hjälp. Den ökade servicen får övriga kunder på köpet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066